LinkedIn company headquarters.

LinkedInin tarjoaa loputtoman aarrekartan organisaatioiden viestintään, myyntiin ja ajatusjohtajuuteen

Euroopan johtaviin LinkedIn asiantuntijoihin kuuluva Tom Laine peräänkuuluttaa yrityksiä ottamaan LinkedInin mahdollisuudet ja data-aarrekartan vakavasti. Pelkkä LinkedIn läsnäolo ei riitä, vaan koko yrityksen henkilöstö on saatava mukaan omina, persoonallisina yksilöinään tuottaamaan LinkedIn sisältöä.

LinkedInin tarjoaa loputtoman aarrekartan organisaatioiden viestintään, myyntiin ja ajatusjohtajuuteen

Euroopan johtaviin LinkedIn asiantuntijoihin kuuluva Tom Laine peräänkuuluttaa yrityksiä ottamaan LinkedInin mahdollisuudet ja data-aarrekartan vakavasti. Pelkkä LinkedIn läsnäolo ei riitä, vaan koko yrityksen henkilöstö on saatava mukaan omina, persoonallisina yksilöinään tuottaamaan LinkedIn sisältöä.

Tom Laine on Euroopan kokeneimpia LinkedIn asiantuntijoita. Hän muistuttaa, että henkilökohtainen viestintä on aina tehokkaampaa kuin ilman tarkoitusta väsätty massapostitus sosiaaliseen mediaan. Pelkkä läsnäolo LinkedInissä ei riitä, vaan on löydettävä uusia tapoja viestiä, sekä sosiaalisessa mediassa että sen ulkopuolella. Tomin mukaan 65% ajatusjohtajasisällöistä, joita tuotetaan sillä ajatuksella, että pyritään rakentamaan ajatusjohtajuutta erottumaan joukosta, on itseasiassa heikkoa tai huonoa asiakkaiden näkökulmasta.

LinkedInin valtava datavirta tarjoaa loputtomat mahdollisuudet kohdentaa viestiä juuri halutuille henkilöille. Kuuntele 3 vinkin podcast, niin tiedät miten!

”Mulla on jopa sellainen väittämä, että ainoa pysyvä kilpailuetu organisaatiolla on se, et se pystyy houkuttelemaan ne oman alansa huippuasiantuntijat. Ne on ainoo voimavara, joka pystyy takaamaan sen, että organisaatio jatkossakin pysyy kilpailukykyisenä, koska kaikki tuotteet, palvelut prosessit, ne voidaan kopioida, lisensioida, varastaa tai keksii uudelleen, tai tuottaa halvemmin ja paremmin jossakin muualla.” - Tom Laine

Työnantajamielikuvan ja työntekijän henkilöbrändäyksen pitää olla aitoa

Organisaation paras turva ovat parhaat osaajat. Kaikki tuotteet, palvelut ja prosessit voidaan aina kopioida, varastaa, keksiä uudelleen tai tuottaa halvemmin ja paremmin jossakin muualla, mutta huipputekijä on huipputekijä. Palkka on huono motivaattori, koska hyvälle työntekijälle ollaan aina valmiita maksamaan enemmän toisaalla. Mukavasta työpaikasta, jossa kaikki toimii hyvin ja ilmapiiri on hyvä, ei lähdetä helpolla pois.

Ajatusjohtajuudessa ajatuksen on oltava järkevä

Ajatusjohtajuuden onnistunut sisältö liikkuu Harvardin tutkimusten mukaan vain 15 prosentissa. Ajatusjohtajuuteen ei riitä pelkkä kiireellä suollettu sisältö. On löydettävä aggressiivisisempia ja provokaatisempia tapoja viestiä; podcast, video, kenties artikkeli sanomalehdessä.
Yritysten ei pitäisi henkilöbrändätä työntekijöitään organisaation viestintään liian kiillotetuiksi. Autenttisuus, aitous ja personallisuus erottuvat edukseen.

LinkedInin tarjoama sosiaalinen data on valtava aarrekartta

Sosiaalinen media on datan aarrearkku. Asiakkaiden lisäksi somesta löytyy kilpailijoiden asiantuntijoita, yritysten päättäviä henkilöitä, yrityksen budjetista vastaavia henkilöitä ja muuta omalle markkinointiviestinnälle oleellista dataa. Tekoälyavusteiset tiedot ovat nykyisen LinkedInin datakeräämisen eturintamassa. Tekoäly analysoi mitkä asiat henkilöitä kiinnostavat, mistä he mahdollisesti puhuvat tai mitä suunnittelevat tekevänsä, ja ennustavat tämän persoonaa ja päätöksentekoa.

”Eiks ois mahtavaa kohdentaa työpaikkailmoitus semmoselle ihmiselle, joka työskentelee kilpailevalle organisaatiolle tietyllä funktiolla, osaamisella ja tiedetään, että se harkitsee työpaikan vaihtoa ennen kuin se on sitä julkisesti LinkedIn-profiilissaan julkassu?” – Tom Laine