Podcastin aloittaminen tuntuu jännittävältä. Mutta, kuten kaikessa tekemisessä, podcasteistakin löytyy aloittelijan sudenkuoppia, jotka saattavat unohtua kaikessa alkuinnostuksessa. Seuraamalla seuraavia vinkkejä vältät podcastin tuottamisen yleisimmät virheet. Tiedostamalla podcastin yleisimmät ongelmat kasvatat markkinaasi, hankit lisää uskollisia kuuntelijoita ja teet sen, mitä podcastilla halusitkin saavuttaa.
Podcastin aihe on liian laaja
Kuten edellisessä blogissa kerroimme, parhaiten menestyvät pieniin niche-aiheisiin keskittyneet podcastit. Koska tavoittelet samoja kuuntelijoita muiden podcastjulkaisijoiden kanssa, erotut eduksesi keskittymällä tarkkaan valittuun aiheeseen. Näin tavoitat kuulijat, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta, ja rakennat heistä uskollisen kuuntelijakunnan.
Älä ole jokapaikanhöylä tai edes laajalti leikkaava juustohöylä. Määrittele itsesi jonkin aiheen asiantuntijaksi, johon yritysten, yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kannattaa ottaa yhteyttä ensimmäisenä.
Vertaat itseäsi muihin
Itsensä vertaaminen muihin on hirvittävän vaarallista. Se saa meidät epäilemään itseämme, kykyjämme, viestiämme, mahdollisuuksiamme tai vaikuttavuuttamme. Älä keskity siihen mitä muut tekevät, miten menestyneitä he ovat tai paljonko heillä on jo kuuntelijoita. Käytä muita podcasteja ainoastaan esimerkkeinä toimivista tavoista sekä inspiraationa. Jos haluat verrata itseäsi johonkin, vertaa itseäsi itseesi ja uutta podcastiasi edelliseen. Löydät sitä kautta kehityskohteita ja onnistumisia.
Älä varsinkaan vertaa itseäsi menestyneisiin podcasteihin, joilla on jo yrityskontakteja ja menestynyt business. Sinä olet vasta alussa ja tie edessäsi on avoin aivan mihin suuntaan tahansa, toisin kuin jo profiloituneilla podcasteilla. Etsi se aihealue, josta todella haluat puhua, ja puhu siitä – enemmän kuin kukaan muu, ja syvemmältä kuin kukaan muu.
Et mainosta itseäsi tai podcastiasi
Pelkkä hyvä sisältö ei vielä riitä menestykseen, vaan kuuntelijoiden tulee olla tietoisia podcast-sarjasi olemassaolosta. Muista, että erittäin tarkkaan rajatut aiheet vetävät yleisöä parhaiten, koska samoista asioista kiinnostuneet ihmiset viettävät aikaa samanlaisessa seurassa. Positiivinen puskaradio toimii parhaiten pienissä piireissä.
Muista pitää podcastisi viesti selkeänä. Kuuntelijan täytyy tietää, mitä hän voi odottaa sinulta joka kuuntelukerta.
Verkostoidu bloggaajien, tubettajien, muiden podcastien tekijöiden ja asiantuntijoiden kanssa. Ole valmis rakentamaan verkkoasi jatkuvasti. Vieraile muiden podcasteissa, jolloin kuulijat pääsevät tutustumaan sinuun.
Et ole määritellyt millainen on menestynyt podcast
Mitä podcast merkitsee sinulle? Miksi haluat tehdä podcastia? Kysy nämä kysymykset ennen kuin aloitat. Haluatko tietyn määrän rahaa? Haluatko auttaa ihmisiä? Jokainen kuuntelija on henkilö, joka viettää aikaa kanssasi kuuntelemalla podcastiasi. Muista tämä, kun teet sisältöä heille.
Julkaise podcastisi säännöllisesti. Kuuntelijat sitoutuvat säännöllisiin podcasteihin, ja säännöllisistä podcasteista tulee osa heidän arkeansa. Tämä luo haluamiasi kontakteja.
Kun muistat miksi teet podcastia, podcast-jaksojen säännöllisestä tekemisestä ei tule pahaa pakkopullaa. Kuuntelijat kuulevat kyllä, teetkö podcastia innolla vai ahdistuksella.
Luovutat ennen menestystä
Monet lopettavat podcastien eteen uurastaminen juuri ennen menestystä. Jos jaksat työskennellä kärsivällisesti, isket jossain vaiheessa kultasuoneen. Podcast on maraton, ei pikajuoksu. Markkinoi itseäsi, luo kontakteja, päivitä podcastiasi säännöllisesti. Maailmassa on ihmisiä, jotka haluavat kuunnella podcastiasi. Aloita rohkeasti ja jatka sinnikkäästi. Pystyt siihen!
Ps.Jos podcastin tekeminen kiinnostaa, mutta se tuntuu aikaa vievälle tai vaativalle, me Woolissa teemme sinulle podcastit alusta loppuun. Valitse aihe ja jätä loput meidän huoleksemme ideoinnista julkaisuun. Jos tarvitset vain auttavaa kättä osaksi podcast-matkaasi, autamme mielellämme sinua niissä kohdissa podcast-polkuasi, joihin koet tarvitsevasi asiantuntevaa apua.