Miten viestiä potentiaalisille asiakkaille sosiaalisessa mediassa? Miten löytää myyjänä oma juttunsa, joka erottaa sinut muista myyjistä? Kuinka tullaan paremmaksi myyjäksi? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastauksen Sani Leinolta, joka on modernin myyntityön asiantuntija ja asiakaskokemuksen sanansaattaja, erityisesti sosiaalisen median myynnissä. Sani kouluttaa myyjiä myymään oikein, kohtaamaan asiakkaan aidon rehellisesti ja hyödyntämään sosiaalisen median voimaa myynnissä. Vuonna 2016 Sani listattiin maailman sadan vaikutusvaltaisimman Social Selling vaikuttajan joukkoon maailmassa.
”Ammatillinen assosiaatio – se on se kristallinkirkas supertärkee fokus eli se, et mihin sut assosioidaan ammattilaisena, koska mä en voi ostaa, jos mä en tiedä, mitä ongelmii sä oot ratkomas.” – Sani Leino
Tunnista kohdeyleisösi ja viesti heille
Tiedon ollessa ilmaista, näkemyksistä maksetaan. Hyvä myyjä keskittyy, tunnistaa kohdeyleisönsä ja sen toimialan sekä päätöksentekijät erilaisine tavoitteineen ja viestii heille heidän näkökulmastaan käsin heitä puhuttelevasti. Hyvä myyjä kysyy hyviä ja olennaisia kysymyksiä kattavasti löytääkseen juuri asiakkaansa tarpeeseen sopivat ratkaisut.
Myyjän työpaikka on asiakkaan mielessä
Tuo osaamisesi avoimesti ja aktiivisesti näkyville sekä ole helposti lähestyttävä, oma itsesi. Oma persoonasi on sinun uniikki erottautumistekijäsi ammattilaisena. Hyvä myyjä ymmärtää omaa persoonaansa ja yhdistää sen ammattitaitoonsa, tekee sosiaalisessa mediassa itseään tunnetuksi ja keskittyy omaan osaamisalueeseensa samalla sekä riittävän laajasti että rajatusti.
Ymmärrä, että myös sosiaalisessa mediassa myynti pohjautuu matematiikkaan
Panosta sosiaaliseen mediaan, kirjoita useita laadukkaita julkaisuja ja opiskele sosiaalisen median käytäntöjä. Sosiaalisen median myynnissä pätevät samat lainalaisuudet kun perinteisessä myyntisuppilossa. Voit kerätä kohderyhmääsi sopivia kontakteja verkostoosi, joiden kanssa voit aloittaa keskusteluja, joista osa lopulta kaupallistuu. Sosiaalisen median päivitykset muistetaan, vaikkei niihin reagoitaisikaan heti,
”Tää sisällöntuotanto tai somepöhinä tai postailu muuttuukin bensaks niille keskusteluille, joita sä tavottelet. (---) Mä en oo koskaan nähny semmost henkilöö, joka tulee vinkuu, et harmi, kun alotin.” – Sani Leino