Klassikkotuotteet ovat klassikkoja syystäkin

Arvostettu suklaamestari Petri Sirén rakastaa tuotekehittelyä niin paljon, että välillä on pakko painaa jarruja. Idea voi olla upea, mutta jos tuotekehittely ei ole tasapainossa, hienotkaan ideat eivät kanna.

Klassikkotuotteet ovat klassikkoja syystäkin

Arvostettu suklaamestari Petri Sirén rakastaa tuotekehittelyä niin paljon, että välillä on pakko painaa jarruja. Idea voi olla upea, mutta jos tuotekehittely ei ole tasapainossa, hienotkaan ideat eivät kanna.

Petri Sirén on suklaantekijä, kondiittori ja yrittäjä, joka on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia ja päässyt tuomaroimaan maailman suurimpia suklaakisoja. Petri oli ensimmäinen, joka alkoi tehdä suolasuklaata Suomessa ja ennakkoluulottomasti myyntiin tuotiin matchasuklaatakin jo 10 vuotta sitten. Vaikka Petri on ollut alalla 36 vuotta, hänellä on edelleen palava intohimo tuotekehittelyyn. Niin palava, että välillä on pakko tietoisesti jarruttaa menoa.

Turussa julkaistaan kesäkuussa 2023 ensimmäistä kertaa koskaan Suomessa Pohjoismaiden Michelin tähdet. Michelin Star Revelation Event for Nordic Countries-tapahtuman juhlavieraat pääsevät nauttimaan Petrin Petri's-suklaista, joiden tuotekehittelyn kimpussa Petri on jumpannut viikkoja parhaan lopputuloksen löytämiseksi.

3 vinkin podcastissa keskitymme Petrin kanssa tuotekehittelyyn ja mietimme, miten luodaan toimiva sekä myyvä tuote.

”Sulla on tuote, jonka kaikki tietää, mut sä tuot siihen ihan uuden kulman. (---) Jos ajatellaankin se niin, että sulla on sipsi. Yht’äkkii sun myyntipakkaus on semmonen, joka toimii myös tarjoilukulhona. Niin sehän on ihan loistava keksintö! Siinä ei oo mitään uutta, mitä tarviis kuluttajalle selittää, et mitä me ollaan nyt tehty. Mut silti, meillä on täysin uudenlainen tuote. Mut jos mä nyt palaan vielä meidän aikaisempiin keskusteluihin, niin nyt sulla täytyy olla siellä niin hyvä sipsi, että se halutaan ostaa uudestaan. Nyt meillä on hittituote siinä. ” -Petri Sirén

Tuote kannattaa suunnitella hyvin

Tuotekehitykselle tärkeintä on tietää kohderyhmä ja saatavilla olevat resurssit. Jos nämä eivät ole hallussa, tehdään hirvittävä määrä turhaa työtä. Tuote voi myös olla hyvä, mutta erittäin vaikeasti myytävä.
Kun asiakkaan luottamus on saatu, asiakas on valmiimpi kokeilemaan myös uutuuksia samalta tuotteen tai palvelun tarjoajalta. Mutta, liian kauas ääripäähän tuotekehittelyssä ei kannata mennä. Klassikot ovat klassikkoja syystäkin.

Aloita

Suunnitella voi loputtomiin, mutta jossain vaiheessa pitää aloittaa. Tehdessä saa lisää uusia ideoita. Ensimmäinen prototyyppi voi ohjata omaa suuntaa eteenpäin.
Luotettava sparrauskumppani on hyvä lisä suunnitteluun ja suunnitelmien aloittamiseksi.  Paras sparraaja on joku, joka näkee asiat eri kantilta kuin sinä.

Lainaa, matki, kopioi ja ”varasta”

Nollasta lähteminen on raskasta ja täysin uuden keksiminen vaatii valtavasti resursseja. Oli alasi mikä tahansa, se on täynnä hienoja ja hyviä ideoita. Seuraa omaa alaasi ja katso, mitä ja miten muut tekevät. Ei tehdä tismalleen samaa kuin naapurilla, vaan inspiroidutaan siitä ja muokataan sitä omanlaiseksi. Myös muilta aloilta löytyy ideoita, joita voi soveltaa omalle alalleen.

”Oli meillä ala mikä hyvänsä, niin maailma on täynnä älyttömän hienoja, hyviä ideoita. On ihan sulaa hulluutta jättää niitä käyttämättä ja hyödyntämättä. ” -Petri Sirén